22 June 2017

Felietony dla kierowców
highway-1209547_960_720

Pojęcie pasa ruchu występuje w naszym kodeksie drogowym kilkakrotnie, choć nie zawsze dodany zostaje przymiotnik: wydzielony. Co to jest wydzielony pas ruchu, znakomicie wiemy, bo jest on po prostu wymalowany na jezdni linią ciągłą bądź przerywaną. Istnieje jednak również pojęcie pas ruchu — bez przymiotnika „wydzielony”. Cóż to oznacza?

Jest to część jezdni, o szerokości wystarczającej do ruchu jednego rzędu pojazdów. Nic nie musi więc być wymalowane, ani wyznaczone, abyśmy mogli mówić o jezdni jedno-, dwu- lub wielopasmowej. W naszym kodeksie istnieje przepis zakazujący zmianę zajmowanego pasa ruchu bez uprzedniego upewnienia się, że nie spowoduje to zajechania drogi. Proszę zwrócić uwagę, że w wymienionym przepisie nie używa się terminu „wyznaczony pas ruchu”, a jedynie „pas ruchu”. Oznacza to, że kierowca samochodu poruszającego się po jezdni, na której nie ma żadnych oznaczeń w postaci linii ciągłych lub przerywanych nie może przemieścić się ani w kierunku osi jezdni, ani w kierunku jej krawędzi, bez uprzedniego upewnienia się, że manewrem tym nie zajeżdża drogi, nie utrudni ruchu, nie stworzy niebezpieczeństwa innym użytkownikom. Być może o tym wszyscy wiedzą, ale nie zawadzi przypomnieć, że wymalowanie pasów na jezdni nie jest równoznaczne z tworzeniem owego pasa, a jedynie oznaczeniem tego co istnieje, niezależnie od jakichkolwiek formalnych oznaczeń.

Jak nie patrzeć na problem, blokowanie pasa prawego, jeżeli nie wynika to z konieczności, czy uzasadnionej potrzeby, jest co najmniej postępkiem niekulturalnym i nie powinno się zdarzać. Niestety, zdarza się, zresztą dość często. W tego rodzaju stylu jazdy celują taksówkarze. Uważają oni, że ustawienie się przy zamiarze jazdy na wprost, na pasie środkowym za innym samochodem, opóźni ruszenie ze skrzyżowania powiedzmy, o 2-3 sekundy, a czas to pieniądz. Podobnie postępują kierowcy młodzi, choć ich motywacja jest inna. Ustawienie się za innym samochodem traktują jako dyshonor,. a nadto chcą zwykle ruszyć ze skrzyżowania pierwsi,, żeby pokazać innym, jaki to ich Fiat 126P ma zryw. A przecież imponować innym można poza jezdnią, dwie czy trzy sekundy też nikogo nie zbawią, nawet taksówkarza. Dajmy więc skręcającym w prawo szansę szybkiego opuszczenia skrzyżowania. Pamiętajmy, że płynność ruchu leży w interesie nas wszystkich.

Motoryzacja

Ostatnie artykuły

highway-1209547_960_720

Pas ruchu

drive-1555615_960_720

Czy mógł?

car-1509852_960_720

Śliska jezdnia

car-1281640_960_720

Odmowa jazdy

car-1209697_960_720

Uprzywilejowanie

camera-1391324_960_720

Etyka kierowcy zawodowego

all-wheel-drive-299772_960_720

O statystyce

taxi-1209542_960_720

Jazda zimą, cz. 2

driving-1461864_960_720

Jazda zimą

speed-1249610_960_720

Wyprzedzanie i cofanie

oldtimer-969465_960_720

Uprzejmość

mercedes-1338063_960_720

Uwaga na wzrok i serce

mercedes-1327610_960_720

Propaganda grozy

mercedes-841465_960_720

Karty drogowe

classic-car-76423_960_720

Cena życia, cz. 2

steering-wheel-801994_960_720

Cena życia

drive-516376_960_720

Dobre rady

przyciemnianie szyb cennik, recyrkulator, chłodnica wody, czyszczenie turbiny cena, maximus